Blog

Alarmsysteem 112 te kwetsbaar

Het alarmsysteem 112 is te kwetsbaar. De bereikbaarheid van het telefoonnummer is niet altijd gewaarborgd en moet daarom worden verbeterd. Onbereikbaarheid tijdens een grote stroomstoring in januari van dit jaar kostte twee mensen het leven. ‘Men mag verwachten dat de Nederlandse samenleving in het algemeen en de hulpdiensten in het bijzonder op zoiets zijn voorbereid.’

Blijf op de hoogte

Iedere dag rond lunchtijd het belangrijkste nieuws van de ochtend, de mooiste fotografie en het gesprek van de dag? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Dat concluderen de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Inspectie Veiligheid en Justitie en het Agentschap Telecom in een gezamenlijk onderzoeksrapport dat donderdag werd gepresenteerd.

Het alarmsysteem 112 stamt uit de tijd waarin mobiele telefonie nog in de kinderschoenen stond, en de meeste mensen belden met een vaste lijn. Vaste lijnen worden direct naar de meldkamer in de betreffende regio doorverbonden, mobiele bellers komen eerst terecht bij de landelijke centrale, die ze naar de hulpdiensten in de juiste regio doorverbindt. Op piekmomenten, wanneer veel personen tegelijk met hun mobieltje het alarmnummer bellen, is het risico op onbereikbaarheid van de hulpdiensten – ambulance, politie, brandweer – dan ook groot. ‘Daarop moet het systeem beter worden ingericht’, schrijven de inspecties.

Piek aan meldingen

Een urgent telefoontje werd niet opgenomen waardoor de benodigde ambulance niet ging rijden

Op 17 januari van dit jaar kwamen meer dan 360 duizend huishoudens in Amsterdam, Landsmeer, Oostzaan en Zaandam zonder stroom te zitten. Ook ziekenhuizen ondervinden last van de storing. Zo gingen het BovenIJ Ziekenhuis en het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis over op noodstroom. Het Amsterdams Slotervaartziekenhuis gelastte rond halfnegen ’s ochtends alle operaties af. De poliklinieken bleven tot het middaguur gesloten. Eén patiënt op de intensive care werd uit voorzorg naar een ander ziekenhuis overgebracht.

Tijdens de stroomstoring, vooral tussen kwart over vier en zeven uur ’s ochtends, kwamen op het alarmnummer met 1988 telefoontjes bovengemiddeld veel meldingen binnen, vooral uit de plaatsen die door de stroomstoring werden geteisterd. De wachttijd voor mobiele bellers – bellen met een vaste lijn was vanuit de getroffen gebieden bijna niet mogelijk – bij de landelijke alarmcentrale liep daardoor fors op. Het duurde 40 minuten voordat een extra centralist in de meldkamer Ambulance Amsterdam-Amstelland arriveerde. In die tijd hadden 9 bellers de verbinding verbroken. Een van de bellers stond die dag in totaal ruim 21 minuten in de wacht. Een ander urgent telefoontje werd niet opgenomen waardoor de benodigde ambulance niet ging rijden.

Voorrang

Ook telecomaanbieders moeten voorzieningen treffen om de bereikbaarheid van 112 te waarborgen

De piek aan meldingen werd onder meer veroorzaakt doordat het nummer 0900-8844 (geen spoed, wel politie) in Amsterdam tijdens de stroomstoring slechts de helft van alle oproepen kon aannemen. Ook gemeenten, het Gemeentelijk Vervoerbedrijf en elektriciteitsmaatschappijen waren slecht bereikbaar. Daardoor werd 112 die dag gebeld met vragen waarvoor dat nummer niet is bedoeld en kostte het de centralisten de grootst mogelijke moeite echte noodoproepen daarvan te onderscheiden en voorrang te verlenen.

Zowel de landelijke centrale als die van Amsterdam-Amstelland had tijdens de stroomstoring meer maatregelen moeten treffen om de piek aan telefoontjes te kunnen bolwerken, constateert de inspectie. Ook moeten telecomaanbieders voorzieningen treffen om de bereikbaarheid van 112 te waarborgen.

Een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie, waaronder het alarmsysteem 112 valt, laat weten dat ‘de minister het rapport gaat bestuderen om te bezien of er voor het stelsel 112 lessen getrokken kunnen worden. Daarover zal hij de Kamer dit najaar informeren’. Lees meer

All-in-one alarmsysteem van Somfy

Somfy introduceert de Somfy One, een all-in-one alarmsysteem met HD-camera, sirene en bewegingssensor waarmee controle binnenshuis binnen handbereik is. De Somfy One is het eerste stand alone alarmsysteem van Somfy dat te activeren en te controleren is via een gratis app.

Somfy One
Raoul Rodenburg, Strategic Marketing Director Somfy: “Met de Somfy One richten wij ons op consumenten die op zoek zijn naar een Plug & Play-alarmsysteem met camera. Door de verschillende functies geeft het alarmsysteem meteen een veilig gevoel. Het kleine en strakke design van de Somfy One zorgt dat het past bij elk interieur, zonder dat het opvalt”.

De Somfy One heeft de voordelen van een bewakingscamera, maar onderscheidt zich door ook alarmfuncties met een geavanceerde bewegingssensor aan te bieden. Zodra de camera beweging detecteert, gaat het alarm af (90 decibel), wordt er een push-bericht gestuurd en neemt de camera 10 seconden op. Voor een langere opnamefunctionaliteit zijn extra opties beschikbaar.

Via de app kan je de opgenomen beelden direct terugzien, live meekijken of foto’s maken. Bovendien kan je via een ingebouwde speaker en microfoon direct meeluisteren en op afstand spreken. Alles wordt veilig opgeslagen in de Somfy-cloud waar de beelden tot 24 uur terug zijn te kijken.

Somfy One

De Somfy One houdt rekening met de privacy van de gebruiker en schuift de shutter dicht zodra de camera wordt uitgeschakeld. Verder is de Somfy One eenvoudig uit te breiden met extra Somfy Protect-accessoires zoals de IntelliTAG, een gepatenteerde deur- en raamsensor die bij inbraakpogingen waarschuwt nog voor de inbrekers binnen zijn. De Somfy One biedt innovatieve voordelen zoals Smart Activation, waarmee gebruikers een melding krijgen dat ze de beveiliging kunnen in- en uitschakelen wanneer ze in de buurt van hun woning zijn (via de geolocatie van hun smartphone). Het product is klaar voor de toekomst met IFTTT en kan nu al communiceren met Philips Hue.

“De Somfy One heeft intussen al twee 2017 CES Innovation Awards gekregen. Het product bouwt verder op de technologie en knowhow van het succesvolle merk Myfox, een leider in connected beveiligingsoplossingen, die onlangs bij de Somfy Group kwam. De fusie leidde tot het toevoegen van de productlijn Somfy Protect, met Somfy One als speerpunt”, aldus Rodenburg.

De Somfy One is vanaf heden verkrijgbaar voor een adviesverkoopprijs van 249,00 euro